<< retur

Glima og Grettir

Det islandske verbum glima oversættes kæmpe/brydes, men kyndige folk hævder, at det er afledt af et meget gammelt nordisk navneord, som betyder glimt, altså hurtigt lys. Forener man disse to betydnin-ger har man sportsgrenen Glima, også kaldet islandsk brydning, der netop dyrker den lynsnare bevægelse.
 



Glima af
Einar Jónsson

Mit første bekendtskab med denne sportsgren stammer fra mødet med en skulptur af Einar Jónsson, som viser to mænd i clinch med hinanden, men andre islandske skulptører er ligeledes optaget af temaet, eksempelvis Sveinsson, så det går op for mig, at glima betyder noget særligt for islændingene. Hvorfor nu det? Jo, som en adspurgt svarer: Det er den eneste helt igennem islandske idræt, vi har tilbage. Hun mener, at glima skal ses som en videreudvikling af det, de tidlige landnamsmænd kaldte ”fang”, en tomandssport, hvis hovedelement var taktiske favntag, der skulle føre til et kast mod jorden af modstanderen. Beskedent giver hun udtryk for en manglende indsigt i sport, men så var der jo Hryggspenna - hvad siger du på dansk---livtag, at tage livtag- ja, det dyrkede man også. Glima hæver sig over disse entydigt kraftbetonede idrætsgrene ved at understrege smidighedens betydning, føjer hun til og har i sin ”uvidenhed” på få minutter for mig fjernet al mystik omkring fænomenet Glima. Det synes ret indlysende, at vi har at gøre med en reminiscens fra de oldislandske opdragelsesnormer. Idrætslivet sås som en vigtig fortræning til mandens voksne liv med dets utallige fejder, og netop glimaen opøvede hårførhed i kombination med rådsnar og smidig bevægelse. Hver sommer på Altinget mødtes mænd fra hele Island for at deltage i glima-stævner, der indgik som et fornøjeligt punkt på en ellers ofte meget alvorlig dagsorden. Som oldtidens grækere elskede øfolket mandelegemets skønhed, kraftudfoldelsen og modet, men mest værdsatte man den strålende sejr, der skabte det storartede ry, mange af sagaens helte sang om, når de skulle præsentere sig gunstigt for potentater. Sportsgrenen var så populær, at den bredte sig til de andre nordiske lande, men da kirken anså den for at være et hedensk uvæsen, blev den efterhånden bandlyst alle andre steder end på Island, hvor den - ganske vist med visse modificeringer - har overlevet til i dag og stadig trives godt. Det ved jeg sikkert, for jeg overværede et stævne, hvor der blev dystet i islandsk brydning, men det skal være indrømmet: jeg forstod absolut intet af det, der foregik. Heldigvis kunne det ses så tydeligt, at en overbærende tilskuer ved siden af mig stak et nusset hæfte i min lomme, en lille introduktion til moderne glima, og af det fremgår, at der er flere ting, der adskiller glima fra andre former for brydning:
Bryderne skal altid stå lige op; de går rundt om hinanden i urets retning; de må ikke sætte sig på modstanderen eller presse ham ned ved brug af magt. Desuden holder bryderne fast i hinanden ved hjælp af et såkaldt glimabælte. Dette består af en rem på hvert ben og en rem rundt om maven. Remmene er forbundet til et samlet bælte. Glimabæltet er af nyere dato og blev først indført omkring år 1900, indtil da havde atleterne holdt fast i hinandens bukser. Det hele handler om angreb og forsvar. Angrebet benytter sig af en række brögd, på dansk trick eller kneb, forskellige hurtige, kraftige men regelbundne bevægelser med især fødderne, som skal bringe modstanderen ud af ligevægt, mens modstanden dels skal forebygge, at knebene sættes ind, dels bringe en ud af dem, når de allerede er aktive. Når en kamp skal begynde, hilser kombattanterne på hinanden, hvorefter initialstillingen indtages: højre hånd placeres oven for og bag venstre hofte, venstre hånd lidt under højre hofteben og følger således glimabæltets placering. Under den kamp, jeg var tilskuer til, opdagede jeg, at nogle bestemte brögd havde særlig høj status og medførte højlydt applaus, når de lykkedes. Jeg fandt ud af, at dysten aldrig må blive statisk, uafbrudt dynamisk bevægelse afkræves atleterne skånselsløst, også selvom de ikke forsøger et trick, bare venstre om hele tiden! Da man kan forsvare sig ved blandt andet at hoppe i vejret, ligner opgøret af og til en lettere grotesk dans. Et af knebene, man kan forvare sig imod ved at hoppe er leggjabragd: lægknebet, hvor angriberen spænder sit højre ben uden om modstanderens venstre ankel, løfter ham samt rykker hans højre fod til venstre, alt imens han bruger håndkraft for at bringe den angrebne ud af ligevægt. Publikum elsker tilsyneladende de iøjnefaldende afværgehop. Hoftesving (mjadmarhnykkur) stod for mig som et af de mest spektakulære forsøg på at kaste modstanderen til jorden. Ideen er at bøje sig en smule i knæene, dreje hurtigt til venstre, anbringe højre hofte bag den andens ditto, løfte ham i samklang med en bøjning forover og ”jorde” ham, men er opponenten forudseende nok, har han afluret hensigten og foretager så et lille rejehop op i favnen på den angribende; pudsigt men effektivt, og der må godt grines, dog ikke for højt. Hoftesving hører til kategorien af smukke eller høje brögd, der også tæller skævsving og skrævkneb. Tilskueren, der forærede mig sin lille glimabibel, forfægtede i øvrigt det synspunkt, at uden de lave knebs forberedende virkning ville de høje aldrig lykkes: Dette er en sport for både høj og lav! Da syntes jeg, vi måske fjernede os en smule fra fokus, skønt hans ivrige patos ikke var utiltalende.
Efter dette mit hidtil eneste glimastævne har jeg fået blod på tanden og kunne godt tænke mig at følge de islandske mesterskaber i denne idræt, hvis betydning her sættes i relief af, at førsteprisen er Grettirbæltet. Denne Grettir fejres selv ved fester i de områder, hvor han satte sine spor, og også han har vakt min nysgerrighed. Ham vender jeg tilbage til senere, når et lille hængeparti er blevet klaret, for det blev under stævnet nævnt en passant, at verdens stærkeste mand faktisk havde dyrket glima allerede i fem års alderen; verdens stærkeste mand? Jón Páll, selvfølgelig. Nåhja, naturligvis. Lidt research hjalp mig dog på vej: Verdens stærkeste mand Konkurrencen er styrkeatleternes vigtigste årlige begivenhed. Her kæmper 25 kraftkarle om den prestigiøse titel, og indtil 2001 dominerede de nordiske lande med Island på en suveræn førsteplads begivenheden. Hele otte mesterskaber er det blevet til, vundet af bare to navnkundige muskelbundter, Jón Páll Sigmarsson og Magnús Ver Magnússon, som kunne løfte biler, rende rundt med 350 kilo tunge genstande, trække lastbiler i bevægelse og meget mere. Omtalte Jón Páll var en selvbevidst, noget storskrydende atlet, der under konkurrencerne havde for vane at brøle, at han ikke var nogen eskimo men en ægte viking, hvilket kan forekomme en smule uelskværdigt over for naboøens befolkning. Jeg er i den syvende himmel, lød et andet begejstringsbrøl, og tragikomisk nok havnede han måske netop der, da han som 32 årig døde midt i udfoldelsen af dødvægtdisciplinen. En længe erkendt hjertefejl havde slået til, men hans foragt for denne svaghed har bidraget til at skabe hans image som en moderne viking. Magnús Ver Magnússon har ikke samme legendestatus som kollegaen, selvom hans præstationer matcher Sigmarssons, for dels synes hans væsen noget mere beskedent, dels lever han her i 2006 stadig, men et forbillede for maskuliniteten ér han. En egenskab, der tydeligt har høj prioritet hos det islandske folk, hvilket er logisk nok, den barske natur taget i betragtning, men også set i lyset af den fortid, hvor lov og ret var så relativt diffuse begreber, at håndfast handling blev den enkelte mands eget ansvar. Tilsyneladende overstråler en af fortidens mange helte de fleste andre, når det gælder omtalte konsekvente handlekraft, og bliver symbolet for senere tiders mandfolk, hans navn er Grettir den Stærke.

Skal vi finde Grettirs rødder, må vi en tur til Nordvestisland, hvor flækken Bjarg i Midfjord ligger, for her er han født, herfra udgår historien om ham, en beretning i sagaens form: Sagaen om Grettir Ásmundarson den Stærke. Genrens forfattere er som bekendt anonyme, men enkelte forskere mener, at værket kan bygge på et forlæg af Sturla Thordarson, politiker og skjald fra 1200 tallet, der kendes som forfatter til Islændinge Saga. Hvorom alting er, så hører denne sene saga efter min mening til blandt de allerbedste, blandt andet fordi hovedpersonens komplekse natur skildres meget troværdigt, han er voldelig og poetisk, han er nådesløs og altruistisk, modig i fejderne med mennesker men bange som et barn for mørket. Hvorfor skulle den historiske Grettir ikke have været netop sådan dengang omkring år 1000 i skæringspunktet mellem hedenskab og kristendom? Det hele virker faktisk så realistisk, at man kan læse sagaen som en slags opsummering af det, der var sagatidens værdier og normer og i tilgift få plausible bud på, hvordan islændingene boede, dyrkede jorden, passede huset, tog på tinge og så videre. Men altså:
Asmund Gråmanke og Asdis havde sønnen Grettir. Man kan ikke sige, at faren brød sig meget om ham, men hans mor forgudede ham. Faren sætter sønnen til at vogte gæs, men Grettir er doven, finder fug-lene fjollede og slår dem ihjel, han vil hellere digte:

Vist så, ved vintertide
vrider jeg gæslingehalse,
ja, selv med en treårig tamgås
modigt jeg vover kampen.

Et arketypisk far søn opgør bliver hurtigt en realitet. Drengen er drillesyg, trodsig, hidsig, og allerede som teenager slår han en mand ihjel, fordi denne har hugget hans madpakke. Asmund får ham sendt til søs med kurs mod Norge, ombord på skibet er han en pestilens for de andre, lunefuld, fuld af foragt, men da skuden er ved at forlise, redder han alle med sin styrke. På sin videre færd gør han det af med en genganger samt et par bersærker og bliver som tak fra dem, han har hjulpet af med onderne, karakteriseret som en mand uden ligemænd blandt de levende. Efter nogen tid i Norge med en stribe drab i kølvandet, vender Grettir tilbage til Island, hvor der er gået frasagn om hans styrke og tapperhed. Der sendes bud efter ham fra en bygd, som hjemsøges og terroriseres af spøgelset Glam; kan han klare opgaven at uskadeliggøre dette uvæsen, spørger man. Grettir kan det, gør det, men Glam nedkalder en forbandelse over ham: fra nu af skal han ikke blive stærkere, hans gode handlinger mislykkes, og mørkeræd skal han blive. Dermed determineres heltens skæbne. Alt går herefter skævt for ham, han erklæres fredløs efter en falsk anklage for mordbrand, og resten af sit liv må han flygte fra feje men flertallige fjender. Andre ulykker har ramt ham:

Alt vælter det på én gang
over skjaldens hoved.
Fredløshed, fader borte,
fejgt er dræbt min gæve bror.

Der er meget og mange, som skal hævnes, men det kræver en forbundsfælle med et sikkert fristed, og her træder Asdis, hans mor, til med et mod, der ikke lader mændene noget efter. Nettet strammes imidlertid mere og mere om Grettir, så da ”forretningerne” er klaret, flygter han til Drangey i Skagafjör_ur, hvor han ender sine dage. Sagaens epilog lyder således:
Sturla Thordarson, lovsigemanden, hævder, at af alle fredløse mænd på Island er Grettir den Stærke den største. Af alle har han i længst tid overlevet sin fredløshed, og indtil sygdommen greb ham været uovervindelig, derfor må han anses for at være den klogeste. Desuden var han så umådelig stærk, at end ikke uhyrer og spøgelser kunne hamle op med ham; hans styrke overgik alle andres. Til sidst men ikke mindst blev han hævnet langt borte i Miklagård, noget ingen anden islænding er blevet til del.
Her slutter så sagaen om Grettir Asmundsson, vor store landsmand. Her er værkets ende. Tak til læseren også lidt til digteren, men især til Gud. Amen.

Nej, her slutter sagaen ikke, for som vi har set, lever han endnu i det 21.ende århundrede i bedste velgående, hvilket også en årligt tilbagevendende Grettir Festival oppe i Nordvestisland vidner om. Festivalens højdepunkt er en Strongman konkurrence, hvis vinder tildeles Grettirpokalen. Begivenheden rummer desuden ekskursioner til stederne, hvor Grettir færdedes, højtlæsning samt dramatiseringer af sagaen, men indholdet varierer fra år til år. Der afsluttes med sang, dans og en islandsk specialitet, kaldet rimur. Rimur er digte, som fremføres af en ”skjald”, hvis foredrag på grund af melodiens monotoni kan minde om recitativer. Bag disse aktiviteter står non profit organisationen Grettistak, en sammenslutning af lokale interessegrupper i Vest Hunathing, hvis erklærede mål er at fremme kulturen i området, bl.a. ved at dyrke den kulturelle arv, som Grettir er eksponent for, men også at styrke kendskabet til landsdelen og derigennem fange turismens opmærksomhed. En forlystelsespark skal lokke familier med børn til, og det er vel ok, bare det seriøse udgangspunkt ikke glemmes i kommerciel støj. Under alle omstændigheder er det interessant, at en mand som Grettir har levet et liv, der viser sig så tidsoverskridende bæredygtigt, men det bunder nok i identifikationspotentialet. Han er på én gang helt og antihelt, utilpasset, ensom, sat uden for det gode selskab, en blanding af perfektion og mangelfuldhed, men frem for alt individet, der i alle situationer bevarer sin ære ved altid at yde det ypperste, han er en, mange kan spejle sig i. Især eftertidens sportsfolk dyrker ham, men måske burde glimafolket holde sig fra at genlæse sagaen, for den fortæller: Da mente folk, at Grettir var stærkere, end man havde troet, for Auduns kæmpekræfter kendte man til. Det blev et langt brydetag, men det endte som forudset med, at Audun fik Grettir under sig --- --for denne var klodset til brydning!

Copyright. Preben Rasmussen

<< retur