<< retur

Lakagigar og ildmessen

Under et besøg på Ásmundursafn på Sigtun i Reykjavik, se Skulpturvandring, får jeg øje på en lille skulptur, som fanger mit blik. Den har Ásmundur Sveinsson lavet og kaldt Ildmessen - og med denne betegnelse kan han kun henføre til den begivenhed, som udspandt sig i Kirkjubæjarklaustur på Sydlandet under Lakagigars gigantiske vulkanudbrud fra 8. juni 1783 til 7. februar 1784, hvor der åbnedes en kraterrække med over 100 kratere fordelt på ca. 27 km.

Den 20. juli, som var 5 søndag efter Trinitatis, holdt provst Jón Steingrimsson en gudstjeneste i kirken, som lå lige over for det gamle Benediktinerkloster i Kirkjubæjarklaustur. Han ønskede at samle menigheden til en gudstjeneste for at berede dem til døden, fordi den glødende lavatunge fra Lakagigars udbrud var på vej ned ad Skaftaflodens leje med direkte kurs mod kirken, efter at den allerede havde ødelagt flere gårde og kirker længere oppe af flodlejet.
Jeg står og beundrer Ásmundur Sveinsson lille kunstværk, hvor korset spiller en central rolle. Det rejser sig fra soklen som et træ, der gror op af jorden og breder sig ud i korsarme, som giver associationer til en kappeklædt Kristusfigur, der står og velsigner med armene bredt ud. Overfor korset udgår fra soklen to sorte stivere, som ender i to tungeformede skovle, som meget vel kan symbolisere de to lavatunger, der skød sig frem mod kirken i lavlandet gennem de to snævre flodlejer Skafta-flodens leje mod vest og Hverfisfljót-flodens leje mod nordøst.
På hver sin side af korset udgår fra sokkelen gyldne kobberrør, som er fæstnet til de skovlformede tunger og for enden af tungerne stritter kobberrør ud, som meget vel kunne symbolisere den varme og det lys, der udgik fra de to tungeformede lavastrømme.
 

Udbredelsen af lavaen fra Lakis udbrud

Ildmessen af Ásmundur Sveinsson

 

Jeg oplever en lethed i denne skulptur, som nærmer sig det musiske, og det giver mig lyst at gense området, hvor vulkanudbruddet fandt sted for 228 år siden.

Sammen med min kone og vores to venner kører vi ad hovedvej 1 fra Reykjavik over Hveragerdi, Selfoss og Vik i Myrdal til Kirkjubæjarklaustur. Undervejs passerer vi lige syd om den gamle skjoldvulkan Eyjafjallajökull, som havde et udbrud i 2010, der lammede flytrafikken i store dele af Europa i en kort periode. Landskabet her er stadig dækket af aske, som har gjort landskabet gråt i gråt, men livet leves videre på gårdene her. Det islandske folk lader sig ikke så nemt skræmme, så havde landet været forladt for længe siden. Vi gør et kort fotostop ved Skogafoss, som er et af Islands smukkeste vandfald.

Kort tid efter Vik kører vi ud på Myrdalssandur og skæver op mod vulkanen Katla, som ligger og slum-rer under det store isdække Myrdalsjökull. Katla er en af Islands mest aktive vulkaner, som i gennem-snit har haft udbrud hvert 80. år og sidste udbrud var i 1918 for snart 100 år siden. Det er ikke kun hurricanes, der ofte bærer kvinders navne, men også vulkaner på Island som Hekla og Katla.

På Island er der et gammelt folkeeventyr, som fortæller historien bag Katlas navn. Efter sigende boede der engang en kok, som hed Katla på et nærliggende kloster (Thykvabæjarklaustur). Katla besad nogle magiske trusser, som havde den egenskab, at hun kunne løbe vanvittigt hurtigt og uden at trættes, og denne egenskab kunne overføres til alle, der fik fat i disse trusser og tog dem på. Det fristede hyrden Bardi over evne, og han gjorde sig til trussetyv for at få samlet sine får i en fart, da det stundede mod vinter. Det skulle han aldrig have gjort, for da Katla fandt ud af det, fik hun fat i Bardi og druknede ham i en stor tønde med valle.

Som vinteren gik, brugte munkene af vallen i tønden, og Katla vidste, at det kun var et spørgsmål om tid, før Bardis lig dukkede op i bunden af tønden, og hun ville blive afsløret. Derfor tog hun sine magiske trusser på og løb op på Myrdalsjökull og kastede sig selv i en sprække i isen. Kort tid efter eksploderede Katla og sendte en kæmpe smeltevandsstrøm - et jøkelløb (jökulhlaup) i retning af klosteret for at tilintegøre det. Det er derfor, at vulkanen under Myrdalsjökull hedder Katla, og spalten, der i ny og næ åbner sig, Kötlugjá (Katla-spalten). Den store sandur er aflejret af smeltevandet fra jøkelløbene under Katlas store udbrud

På sanduren ligger Hjörleifshöfdi, som vi må ud at kikke nærmere på. Her gik Ingólf Arnarsons foster-broder Hjörleif i land for at overvintre med sine keltiske trælle i 874. Trællene gjorde oprør og dræbte Hjörleif og hans mænd, hvorefter de flygtede til øerne ud for kysten, som siden blev kaldt Vestman-naøerne, fordi det var vestmænd (mænd fra Irland vest for Norge), der slog sig ned her. Men da Ingólf Arnarson erfarede, hvad der var sket, drog han ud til øerne og dræbte alle ugernings-mændene der.

Vi bilder os ind at kunne se, hvor Hjörleif gik i land på Hjörleifshöfdi, som man dengang kunne sejle helt ind til og ankre op i lagunen Kerlingarfjördur syd for lavaknolden. Det har været et indbydende syn fra havet med frodigt græs til både får og heste. Lagunen blev ødelagt af et stort jøkelløb i 1179, som flyttede kystlinien mod syd (Kötlutangi), ligesom det også skete i 1918.

Inspireret af historien om Katla foreslår jeg min vens kone, Elisabeth, at vi løber om kap på sanduren neden for Hjörleifs-höfdi. En overgang frygter jeg, at hun har fået fat i Katlas's magiske trusser, men ved at opbyde alle mine kræfter, vinder jeg ”jøkelløbet” med nogle få tommer.

 

Ildmessen

Vi kører videre over Myrdalssandur og mod nord langs floden Kudafljót, som vi krydser og sætter kursen mod Kirkjubæjarklaustur. Da vi nærmer os byen, kan vi se afrundede mosklædte puder af lava, som på kortet betegnes med Nya Eldhraun (nye lavamark), og det er den lavatunge som nærmede sig byen under udbruddet i 1783-84. To århundreder har gjort sin virkning og fået lavaen til at forvitre og dermed givet næring til nyt liv i form af mospuder.

Vi parkerer ved kirken, som ser meget ny ud, men foran kirken er der et lille anlæg med tørvevolde bevaret fra den kirke, der lå her under vulkanudbruddet. Bag ved kirken er der udgravninger i gang af tomten, hvor der lå et gammelt nonnekloster, som blev bygget af benediktinere omkring år 1200. Det er tydeligt at se grundridset af klosteret i udgravningsfelterne. Vi går lidt rundt i ruintomten ved den gamle kirke, hvor der står et kors.


 

 

Det var her Jón Steingrimsson holdt sin berømte Ildmesse den 20. juli 1783. Udbruddet var begyndt den 8. juni 1783, ved at der åbnedes en spalte med retningen sydvest/nordøst i fjeldet mod nord ved den gamle vulkan Laki. Lavaen flød først fra kraterrækken sydvest for Laki og fulgte flodlejet Skafta mod syd i retning af lavlandet og senere videre mod byen og kirken. Lavaen nærmede sig her den 20. juli kirken efter at have tilintetgjort adskillige gårde og kirker længere oppe ad flodlejet, og nu stod lavafronten nogle få hundrede meter fra kirken, hvor præsten samlede sin menighed til en andagt for at berede dem til døden, fordi der nu intet sted var, hvortil de kunne flygte for at bjærge livet. Floderne kogte og luften var fyldt med aske og kvælende dunster fra lavatungen.
Medens jeg står her på stedet, læser jeg skildringen fra Jón Steingrimsson beretning højt for at lade det fortidige blive til nutid:

” Den 20. juli, som var 5. søndag efter Trinittis, var det samme mørke, med torden , lyn og høje brag og drøn, men da det var vindstille tog jeg og alle, der var bleven tilbage her på Sida, både sognets egne folk og fremmede, som på nogen måde kunne det, til kirke, opfyldte af sorg over, at det rimeligvis var sidste gang, man kunne holde gudstjeneste på det sted, på grund af den fare, der nærmede sig, som allerede havde ødelagt de to nabokirker (Skál og Holt).
Da vi var komne derhen, var luften fyldt af en kvælende varme og tåge, der stammede fra lavaen, som nu strømmede frem ned ad flodens leje (Skaftafloden). Man kunne knap skimte kirken fra klosterets dør. Det tordnede og lynede således, at kirken til tider blev helt oplyst af himmelens flammer, og dens klokker gav genlyd af tordenskraldene, mens jorden gik i bølger op og ned. Den store overhængende fare lærte både mig og andre at bede til Gud med den rette andagt, at han af hele sin nåde ikke ville lade os og dette sit hus gå til grunde. Og hans almagt åbenbarede sig således overfor vor svaghed, at både jeg og alle andre, som var til stede, var fuldstændig uden frygt inde i kirken. Ingen viste noget tegn til at gå ud eller ville flygte bort derfra, mens gudstjenesten stod på, og den tog mig dog længere tid, end jeg plejede at anvende dertil; denne gang forekom det mig, at tiden til at tale med Gud ikke var for lang.
Hele menigheden bad Gud om nåde, men uden frygt for, hvad der ville komme, og med ønsket om, at hans vilje måtte ske. Jeg kan ikke sige andet, end at hvert menneske inde i kirken var rede til at dø, hvis det havde været Herrens vilje, og ingen ville gå bort derfra, selv om faren var bleven større, thi nu kendte vi ikke længer noget sted, som vi vidste med sikkerhed, at det ville være muligt at redde os til. Jeg vil imidlertid ikke udbrede mig mere derom, for ingen skal kunne sige, at jeg søger at skaffe mig eller andre lovprisning af mennesker. Ikke os, men dit hellige navn, Herre, giver vi æren! Lad os hellere se på, hvad der skete her ved Guds almagt og vilje.
Da gudstjenesten var forbi, og vi begyndte at undersøge, hvilke fremskridt lavastrømmen havde gjort under gudstjenesten, viste det sig, at den ikke var gået en håndsbred videre, men at den i denne tid på et sted, hvor flodlejet dog skrånede nedad, havde opbygget sig en mægtig lavahøj, omtrent 70 favne i bredden, 20 favne i dybden, hvilken vil være synlig der til verdens ende, hvis ingen anden ændring sker der på stedet. Floderne Hóltsá og Fjadará havde banet sig vej over de dæmninger, som den nye lava havde dannet, og med rivende fart og mægtige bølger brød de ind over ilden og slukkede den. Det kogte og bruste i flodlejet, og vandene strømmede i et mægtigt fald ned over den føromtalte sammendyngede lava. Vandmængden var så stor, at floder der over for klosteret slet ikke kunne passeres hele dagen.”
oversat fra Eldritid af Jón Steingrimsson i ÆviSagan, og önnur rit. Udgivet af Kristján Albertsson. Helgafell, Reykjabik 1973.

Selv om den gode og gudfrygtige provst troede på, at vulkanudbruddet var Guds straf over et ulydigt folk, kunne kan ganske nøjagtigt beskrive den naturvidenskabelige forklaring på, at lavastrømmen var standset og dynget op få hundrede meter før kirken. Han er også bevidst om, at eftertiden vil kunne studere fænomenet, hvis ikke der sker andre ændringer på stedet.
Det utrolige er, at forholdene i sognet blev mere tålelige efter Ildmessen, selvom vulkanudbruddet fortsatte med at spy ild aske og lava helt frem til den 7. februar 1784. Der skete det, at spalten nord-øst for Laki åbnede sig den 29. juli og sendte en ny strøm af lava mod syd gennem flodlejet Hverfisfljót. Denne lavatunge nåede i løbet af august helt ned i lavlandet nordøst for Kirkjubæjar-klaustur og kan nu lokaliseres på kortet som Brunahraun.
Den 21. september før gudstjenesten i kirken bemærker Jón Steingrimsson for første gang siden udbruddets start en regnbue på himlen. Det gør ham utrolig glad, for den gudfrygtige mand ved, at Gud gav Noa regnbuen som tegn på en ny pagt mellem Gud og menneske, hvor han lover, at han aldrig mere vil udslette menneskeheden. Regnbuen tolker provsten derfor som starten til afslutnin-gen af udbruddet, som heller ikke efterfølgende generede sognets indbyggere i samme grad som før.

Men i sognet døde 1/3 af indbyggerne - herunder provstens egen kone, og for Island som helhed betød eftervirkningerne af udbruddet døden for ca. 10.000 mennesker, ca. en femtedel af Islands indbyggertal på ca. 50.000 på det tidspunkt. Sekshundrede kvadratkilometer var blevet dækket af lava, svarende til et rumindhold på 14 kubikkilometer. Det blev bidende koldt i vinteren 1783/84 og de følgende år, og det udløste en hungersnød på Island, som slog fæ og folk ihjel. Over 80% af fårene døde og næsten det samme gjaldt for hestebestanden. Selv på fastlandet hang der over Europa en ”tør tåge” det meste af sommeren og efteråret 1783, og vinteren 1783/84 blev usædvanlig hård med middeltemperaturer væsentligt lavere end normalt. Benjamin Franklin var den første, som satte dette i forbindelse med vulkanudbruddet på Island. Således kan Lakagigar have haft en finger med i spillet på at udløse den franske revolution i 1789.
Så udbruddet i Eyjafjallajökull var blot en lille påmindelse om, hvad der kan ske fremover. For blot at sætte dette i perspektiv kan jeg nævne, at en endnu større spalte end Laki-spalten, Eldgjá, åbnedes på Island i 934-940 og producerede aske og lava i 6 år. Det er i den sydlige ende af denne spalte, at Katla ligger og slumrer under Myrdalsjökull.
Da 1700-tallet i forvejen var bidende koldt på grund af ”den lille istid”, var det hårdt at være islænding, men tilbuddet fra Danmark om at blive overflyttet til Jylland for at dyrke kartofler på den jyske hede fristede ikke islændingene, som blev og kæmpede videre. Som en belønning for kampmodet lempedes handelsmonopolet i 1787, som Chr. IV havde indført i 1602.
 

Kirkjubæjarklaustur set fra fjeldet over byen. Den gamle kirkes placering
ses ved træerne foran den nye kirke øverst til venstre i billedet.


Turist ved Lakagigar

Det er muligt at køre til Lakagigar i landrover eller tage en guidet tur med bus fra Skaftafell eller Kirkjubæjarklaustur. Har man certificat til et ultralight fly, kan man vælge at cirkle over det fantastiske område med de mosklædte, farverige vulkaner på rad og række. Jeg har på nettet fundet dette klip af en lille flyvetur over Lakagigar. Hvis du lyst til en tur for at se området fra oven - så klik på linket:
https://www.youtube.com/watch?v=GBccLBvYtao

I 1975 var jeg selv på en tur i lejet landrover ind til Lakagigar sammen med to af mine venner. Vi besteg Laki og nød udsigten både mod sydvest og nordøst ind mod Vatnajökull, hvor de over 100 kratere lå som perler på en snor. På toppen af Laki kunne man se, at fjeldet, som består af den glasagtige moberg, var skåret igennem af spalten, som var det en kniv, der havde skåret sig ned i en sprød marengskage. Vi vandrede området tyndt, og det jeg husker bedst, er den fantastiske stilhed, der herskede her langt væk fra verdens larm.
 


 

Stilhed er blevet så sjælden i vor kultur, at man kan gå hen og blive helt bange for den. På Island er hele det indre højland fyldt med en forunderlig stilhed på et areal, der er større end Danmark to gange. Her er der mulighed for at møde sig selv på en helt ny måde, hvis man har lyst til det. Det er både skræmmende og fascinerende på en gang. Skræmmende fordi man her er konfronteret med sin nøgne eksistens uden den fernis, som placeringen i det sociale hierarki kan give - fascinerende fordi der åbner sig et helt andet værens-aspekt i samklang med naturen. Man kan lære lidt af Jón Steingrimsson om den uendelige resignation og evnen til at gribe livet i øjeblikket.
Vi slog lejr i en lille oase, Blágil, i nærheden af Lakagigar. Her sprang den reneste kilde ud under lavaen med krystalklart vand, som vi kunne lægge os ned og drikke af og hvile i det saftigtgrønne græs omkring kilden til lyden af den rislende stilhed i ødemarken. Her fik vi en lille fornemmelse af, hvad det ville sige at være
Fjeld Eyvind på en god dag.

 

Copyright Morten Stender

<< retur